ДІАГНОСТУВАННЯ ТРУДНОЩІВ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У МОЛОДОГО СПЕЦІАЛІСТА В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
АНКЕТА
Оцініть ступінь труднощів, що виникають у молодого спеціаліста під час педагогічної діяльності. Поставте «галочку» у відповідній графі.
Аспект педагогічної діяльності |
оцінювання молодим спеціалістом |
оцінювання педагогом-наставником |
||||||
ступінь труднощів |
||||||||
дуже сильний |
сильний |
середній |
слабкий або відсутній |
дуже сильний |
сильний |
середній |
слабкий або відсутній |
|
Календарно- тематичне планування |
|
|
|
|
|
|
|
|
Підготовка конспектів уроків |
|
|
|
|
|
|
|
|
Визначення мети й завдань уроку |
|
|
|
|
|
|
|
|
Виокремлення головного під час вивчення теми |
|
|
|
|
|
|
|
|
Застосування «діяльнісного методу навчання» на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
|
Використання різних форм організації навчальної діяльності учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Застосування на уроці різноманітного дидактичного матеріалу |
|
|
|
|
|
|
|
|
Активізація способів діяльності учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Добір оптимального обсягу матеріалу для досягнення мети уроку |
|
|
|
|
|
|
|
|
Чітке й логічне структурування уроку, обгрунтування співвідношення частин |
|
|
|
|
|
|
|
|
Чергування видів роботи для активізування діяльності учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Формування навичок самоконтролю й самоаналізування в учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Використання схем, алгоритмів, інструкцій у роботі Залучення кожного учня до навчальної діяльності |
|
|
|
|
|
|
|
|
Проведення позакласних заходів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Спілкування з коллегами, адміністрацією |
|
|
|
|
|
|
|
|
Володіння классом |
|
|
|
|
|
|
|
|
Мотивування учнів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Створення проблемно-пошукових ситуацій на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
|
Диференційований та індивідуальний підхід до навчання |
|
|
|
|
|
|
|
|
Активізація пізнавальної діяльності |
|
|
|
|
|
|
|
|
Організація контролю й самоконтролю |
|
|
|
|
|
|
|
|
Об’єктивність оцінювання діяльності педагога |
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді аналізують і визначають ступінь труднощів, що виникають у молодих спеціалістів під час роботи.
«НАШ УЧИТЕЛЬ – ПРОФЕСІОНАЛ !»
АНКЕТА
Шановний учителю! Укажіть, будь ласка, прізвище (прізвища) колег, на Вашу думку, відповідають критеріям (показникам) професіоналізму вчителя, зазначеним у анкеті.
Критерії |
ПІБ учителя |
Блок 1. Професійна зрілість |
|
Рівень предметної компетентності (глибоке знання предмета) |
|
Методична майстерність |
|
Рівень володіння педагогічною технікою |
|
Інформаційна компетентність («глибина» використання ІКТ на уроках) |
|
Рівень володіння вчительською рефлексією |
|
Оригінальні підходи до розв’язання педагогічних завдань і проблем |
|
Уміння мотивувати учнів до навчання та розвитку |
|
Реалізація компетентнісного підходу на уроках |
|
Стійка внутрішня мотивація педагогічної діяльності |
|
Рівень партнерської взаємодії «учитель – учень» |
|
Реалізація принципу надпредметності у викладанні |
|
Рівень функції контролю |
|
Блок 2. Особистісна зрілість |
|
Ерудованість (наукова, світоглядна, загальна тощо) |
|
Самоменеджмент (планування й доцільний розподіл часу, зусиль тощо) |
|
Учительська харизма, енергетичний вплив власного прикладу |
|
Потреба саморозвитку, самовдосконалення; реалізація цієї потреби |
|
Вимогливість до себе (професійна й особистісна) |
|
Блок 3. Духовна зрілість |
|
Емпатійна культура |
|
Культура педагогічного спілкування, педагогічний такт |
|
Дотримання професійної етики, корпоративної культури |
|
Моральна й національна самосвідомість |
|
Блок 4. Акмеологічна позиція |
|
Використання апробованих акме-технологій (синтетичний підхід) |
|
Розроблення, апробація та впровадження авторських педагогічних концепцій |
|
Участь в експериментальній діяльності |
|
Перспективне педагогічне мислення |
|
Здатність вибудовувати власну траєкторію педагогічної діяльності |
|
Реалізація принципів педагогіки здоров’язбереження |
|
Моделювання ситуації успіху на уроках |
|
Відповіді аналізують та визначають рівень професіоналізму вчителів педагогічного колективу в організації навчально-виховного процессу.
У роботі з педагогами необхідно враховувати їхній рівень знань і вмінь, щоб визначити конкретно, у чому ще їм потрібно вдосконалюватися. При цьому замало просто орієнтуватися на кваліфікаційну категорію вчителя. Адже й серед молодих спеціалістів є особистості зі значним творчим потенціалом.
ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА
ТЕСТ
1. Для мене найважливіше:
а) бути, як усі;
б) знати, що я означаю для інших людей, як вони мене сприймають та ставляться до мене;
в) знати, які зміни відбуваються в моєму внутрішньому світі, який прогресс відбувається в особистісному зростанні.
2. У своїй професійній діяльності я орієнтуюся на:
а) оцінку, яку дають мені коллеги;
б) оцінку, яку дають мені учні;
в) власну оцінку.
3. У спілкуванні з іншою людиною я частіше звертаю увагу на те:
а) чи може вона бути корисною для мене;
б) чи є в нас спільні справи, інтереси, дружні стосунки;
в) що, власне, я можу їй дати.
4. У спілкуванні з людьми для мене важливо:
а) «бути в масці» – грати соціальні ролі, що гарантували б мені вигідну позицію;
б) бути таким(-ою), яким(-ою) мене хоче бачити співрозмовник;
в) бути відвертим(-ою) і невимушеним(-ою), не боятися помилок.
5. Якщо людина під час першої зустрічі мені неприємна, я:
а) прагну це продемонструвати або відмежуватися від неї;
б) намагаюся зрозуміти причину своєї ворожості;
в) прагну подивитися на життя очима співрозмовника і знайти спільне для майбутніх стосунків.
6. Знання в цій або інших наукових сферах мені необхідні, щоб:
а) матеріально забезпечити себе;
б) бути хорошим фахівцем, в очах інших – освіченою людиною;
в) почуватися вільно й максимально реалізувати свої можливості.
7. У своїх помилках, невдачах, у безрезультатності справи я найчастіше звинувачую:
а) обставини;
б) інших людей;
в) себе.
8. Якщо точка зору певної людини не збігається з моєю, я прагну:
а) сперечатися, обурюватися;
б) спокійно переконувати співрозмовника;
в) зрозуміти та визнати позицію співрозмовника.
9.У конфліктній ситуації я:
а) обурююсь, шукаю правих і винних;
б) відходжу вбік;
в) прагну знайти компроміс.
10. У педагогічному колективі я бачу себе:
а) особистістю, яку ніхто не зрозумів;
б) незалежною індивідуальністю;
в) членом команди, на думку якого зважають інші.
11. Під час спільної діяльності для мене найкраще:
а) коли мені дають роботу, відповідальність за яку найменша;
б) колись хтось бере на себе відповідальність за загальне керівництво, а я відповідаю лише за свою частину роботи;
в) коли я активно долучаюся до організації справи та беру на себе відповідальність за спільний результат.
12. Під час уроків для мене найважливіше:
а) щоб учні вивчили предмет, засвоїли навчальну програму;
б) характер взаємин з учнями;
в) власний і учнівський духовний, соціально-моральний розвиток.
13. У конфліктній ситуації з учнями для мене важливо:
а) дотримуватися своїх принципів, проявляти характер;
б) залагодити конфлікт;
в) знайти компроміс, відкритися назустріч новому, не боятися втратити авторитет.
14. Моє життєве кредо:
а) «Робота не вовк – у ліс не втече»;
б) виконувати свої обов’язки та не проявляти ініціативі;
в) проявляти ініціативу та вигадувати справи, що зацікавлять усіх.
15. Найчастіше мене хвилюють такі запитання:
а) «Коли все зміниться на краще?», «Як вони могли зі мною так вчинити?», «І коли це нарешті завершиться?», «Хто винен?», «Як покарати винних?»;
б) «І чому це трапляється саме зі мною?», «Де я міг (могла) помилитись?», «Як уникнути конфліктної ситуації?», «Як мені його (її) переконати?»;
в) «У чому я не правий(-ва)», «Що залежить тільки від мене?», «Які висновки із ситуації, що склалася, я можу для себе зробити?».
16. Під час спілкування я часто вдаюся до таких висловлювань:
а) «Так не повинно бути», «А чому я це повинен(-на) робити?», «Май на увазі: якщо…, то я…», «Тримай свою думку при собі», «Яка складна і невдячна робота», «Я переконаний(-на)!», «Ще цього не вистачало на мою голову»!»;
б) «Наступного разу буду розумнішим(-ою)», «Від таких людей треба триматись якнайдалі», «Ми різні, і з цим треба змиритися», «Треба знати його (її) думку, щоб наступного разу не виник конфлікт»;
в) «Я теж можу помилитися», «Ми всі різні, і це цікаво», «Я Вас правильно зрозумів(-ла)?», «Світ не добрий і не злий. Він просто є», «З молоддю завжди цікаво. Спілкування з нею додає сил».
17. У спілкуванні з учнями для мене важливо:
а) давати їм ту інформацію, яку я вважаю необхідною;
б) слухати, що саме учні зрозуміли з моїх пояснень;
в) викликати в учнів інтерес до розмови; говорити і слухати залежно від ситуації; дослухатися до їхньої думки.
Оброблення результатів
За відповідь «а» поставте собі 1 бал
За відповідь «б» поставте собі 2 бали
За відповідь «в» поставте собі 3 бали
Характеристика професійної компетентності педагога:
17 – 26 балів
Ви часто буваєте незадоволені своєю професією, учнями, життям. Напевно, турботи і стреси зруйнували Вашу віру в людей і здатність радіти життю. Здебільшого Ви не розумієте оточення, а воно – Вас. Якщо думка інших не збігається з Вашою, це Вас дратує. Свою професію Ви переважно вважаєте обов’язком і тяжкою працею. Вам треба переглянути свої погляди на життя, на себе і власну професію.
27 – 40 балів
Ви прагнете бути в гармонії зі світом і собою. Але часто цьому перешкоджають обставини, люди не завжди готові йти Вам назустріч. Вам ще важко знайти своє місце в «команді», хоч Ви й отримуєте задоволення від колективної діяльності та спілкування. Ви прагнете стати»діалогічною особистістю», однак ще не знаєте, як це зробити. Спробуйте дослухатися до думок колег, учнів та друзів.
41 і більше балів
Вас можна вважати людиною, поруч із якою комфортно всім. Вас люблять учні, колеги, друзі. Вас прагнуть наслідувати, навчитися жити так, як Ви: змістовно, цікаво, безконфліктно, у злагоді зі світом і оточенням, постійно самовдосконалюючись.