< 1 [2] 3 >

ДІАГНОСТУВАННЯ ТРУДНОЩІВ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У МОЛОДОГО СПЕЦІАЛІСТА В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
АНКЕТА

Оцініть ступінь труднощів, що виникають у молодого спеціаліста під час педагогічної діяльності. Поставте «галочку» у відповідній графі.

Аспект педагогічної діяльності

оцінювання молодим спеціалістом

оцінювання педагогом-наставником

ступінь труднощів

дуже сильний

сильний

середній

слабкий або відсутній

дуже сильний

сильний

середній

слабкий або відсутній

Календарно-    тематичне

планування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготовка конспектів уроків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Визначення мети й завдань уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виокремлення головного під час вивчення теми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування  «діяльнісного методу  навчання» на уроці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання різних форм організації навчальної діяльності учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування на уроці різноманітного дидактичного матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

 

Активізація способів діяльності учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

Добір оптимального обсягу матеріалу для досягнення мети уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Чітке й логічне структурування уроку, обгрунтування співвідношення частин

 

 

 

 

 

 

 

 

Чергування видів роботи для активізування діяльності учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування навичок самоконтролю й самоаналізування  в учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання схем, алгоритмів, інструкцій у роботі

Залучення кожного учня до навчальної діяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

Проведення позакласних заходів

 

 

 

 

 

 

 

 

Спілкування з коллегами, адміністрацією

 

 

 

 

 

 

 

 

Володіння классом

 

 

 

 

 

 

 

 

Мотивування учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення проблемно-пошукових ситуацій на уроці

 

 

 

 

 

 

 

 

Диференційований та індивідуальний підхід до навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

Активізація пізнавальної діяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

Організація контролю й самоконтролю

 

 

 

 

 

 

 

 

Об’єктивність оцінювання діяльності педагога

 

 

 

 

 

 

 

 

       Відповіді аналізують і визначають ступінь труднощів, що виникають у молодих спеціалістів під час роботи.

 

«НАШ УЧИТЕЛЬ – ПРОФЕСІОНАЛ !»
АНКЕТА

Шановний учителю! Укажіть, будь ласка, прізвище (прізвища) колег, на Вашу думку, відповідають критеріям (показникам) професіоналізму вчителя, зазначеним у анкеті.

Критерії

ПІБ учителя

Блок 1. Професійна зрілість

Рівень предметної компетентності (глибоке знання предмета)

 

Методична майстерність

 

Рівень володіння педагогічною технікою

 

Інформаційна компетентність («глибина» використання ІКТ на уроках)

 

Рівень володіння вчительською рефлексією

 

Оригінальні підходи до розв’язання педагогічних завдань і проблем

 

Уміння мотивувати учнів до навчання та розвитку

 

Реалізація компетентнісного підходу на уроках

 

Стійка внутрішня мотивація педагогічної діяльності

 

Рівень партнерської взаємодії «учитель – учень»

 

Реалізація принципу надпредметності у викладанні

 

Рівень функції контролю

 

Блок 2. Особистісна зрілість

Ерудованість (наукова, світоглядна, загальна тощо)

 

Самоменеджмент (планування й доцільний розподіл часу, зусиль тощо)

 

Учительська харизма, енергетичний вплив власного прикладу

 

Потреба саморозвитку, самовдосконалення; реалізація цієї потреби

 

Вимогливість до себе (професійна й особистісна)

 

Блок 3. Духовна зрілість

Емпатійна культура

 

Культура педагогічного спілкування, педагогічний такт

 

Дотримання професійної етики, корпоративної культури

 

Моральна й національна самосвідомість

 

Блок 4. Акмеологічна позиція

Використання апробованих акме-технологій (синтетичний підхід)

 

Розроблення, апробація та впровадження авторських педагогічних концепцій

 

Участь в експериментальній діяльності

 

Перспективне педагогічне мислення

 

Здатність вибудовувати власну траєкторію педагогічної діяльності

 

Реалізація принципів педагогіки здоров’язбереження

 

Моделювання ситуації успіху на уроках

 

 Відповіді аналізують та визначають рівень професіоналізму вчителів педагогічного колективу в організації навчально-виховного процессу.

   У роботі з педагогами необхідно враховувати їхній рівень знань і вмінь, щоб визначити конкретно, у чому ще їм потрібно вдосконалюватися. При цьому замало просто орієнтуватися на кваліфікаційну категорію вчителя. Адже й серед молодих спеціалістів є особистості зі значним творчим потенціалом. 

 

ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА
ТЕСТ

1. Для мене найважливіше:

а) бути, як усі;
б) знати, що я означаю для інших людей, як вони мене сприймають та ставляться до мене;
в) знати, які зміни відбуваються в моєму внутрішньому світі, який прогресс відбувається в особистісному зростанні.

2. У своїй професійній діяльності я орієнтуюся на:

а) оцінку, яку дають мені коллеги;
б) оцінку, яку дають мені учні;
в) власну оцінку.

3. У спілкуванні з іншою людиною я частіше звертаю увагу на те:

а) чи може вона бути корисною для мене;
б) чи є в нас спільні справи, інтереси, дружні стосунки;
в) що, власне, я можу їй дати.

4. У спілкуванні з людьми для мене важливо:

а) «бути в масці» – грати соціальні ролі, що гарантували б мені вигідну позицію;
б) бути таким(-ою), яким(-ою) мене хоче бачити співрозмовник;
в) бути відвертим(-ою) і невимушеним(-ою), не боятися помилок.

5. Якщо людина під час першої зустрічі мені неприємна, я:

а) прагну це продемонструвати або відмежуватися від неї;
б) намагаюся зрозуміти причину своєї ворожості;
в) прагну подивитися на життя очима співрозмовника і знайти спільне для майбутніх стосунків.

6. Знання в цій або інших наукових сферах мені необхідні, щоб:

а) матеріально забезпечити себе;
б) бути хорошим фахівцем, в очах інших – освіченою людиною;
в) почуватися вільно й максимально реалізувати свої можливості.

7. У своїх помилках, невдачах, у безрезультатності справи я найчастіше звинувачую:

а) обставини;
б) інших людей;
в) себе.

8. Якщо точка зору певної людини не збігається з моєю, я прагну:

а) сперечатися, обурюватися;
б) спокійно переконувати співрозмовника;
в) зрозуміти та визнати позицію співрозмовника.

9.У конфліктній ситуації я:

а) обурююсь, шукаю правих і винних;
б) відходжу вбік;
в) прагну знайти компроміс.

10. У педагогічному колективі я бачу себе:

а) особистістю, яку ніхто не зрозумів;
б) незалежною індивідуальністю;
в) членом команди, на думку якого зважають інші.

11. Під час спільної діяльності для мене найкраще:

а) коли мені дають роботу, відповідальність за яку найменша;
б) колись хтось бере на себе відповідальність за загальне керівництво, а я відповідаю лише за свою частину роботи;
в) коли я активно долучаюся до організації справи та беру на себе відповідальність за спільний результат.

12. Під час уроків для мене найважливіше:

а) щоб учні вивчили предмет, засвоїли навчальну програму;
б) характер взаємин з учнями;
в) власний і учнівський духовний, соціально-моральний розвиток.

13. У конфліктній ситуації з учнями для мене важливо:

а) дотримуватися своїх принципів, проявляти характер;
б) залагодити конфлікт;
в) знайти компроміс, відкритися назустріч новому, не боятися втратити авторитет.

14. Моє життєве кредо:

а) «Робота не вовк – у ліс не втече»;
б) виконувати свої обов’язки та не проявляти ініціативі;
в) проявляти ініціативу та вигадувати справи, що зацікавлять усіх.

15. Найчастіше мене хвилюють такі запитання:

а) «Коли все зміниться на краще?», «Як вони могли зі мною так вчинити?», «І коли це нарешті завершиться?», «Хто винен?», «Як покарати винних?»;
б) «І чому це трапляється саме зі мною?», «Де я міг (могла) помилитись?», «Як уникнути конфліктної ситуації?», «Як мені його (її) переконати?»;
в) «У чому я не правий(-ва)», «Що залежить тільки від мене?», «Які висновки із ситуації, що склалася, я можу для себе зробити?».

16. Під час спілкування я часто вдаюся до таких висловлювань:

а) «Так не повинно бути», «А чому я це повинен(-на) робити?», «Май на увазі: якщо…, то я…», «Тримай свою думку при собі», «Яка складна і невдячна робота», «Я переконаний(-на)!», «Ще цього не вистачало на мою голову»!»;
б) «Наступного разу буду розумнішим(-ою)», «Від таких людей треба триматись якнайдалі», «Ми різні, і з цим треба змиритися», «Треба знати його (її) думку, щоб наступного разу не виник конфлікт»;
в) «Я теж можу помилитися», «Ми всі різні, і це цікаво», «Я Вас правильно зрозумів(-ла)?», «Світ не добрий і не злий. Він просто є», «З молоддю завжди цікаво. Спілкування з нею додає сил».

17. У спілкуванні з учнями для мене важливо:

а) давати їм ту інформацію, яку я вважаю необхідною;
б) слухати, що саме учні зрозуміли з моїх пояснень;
в) викликати в учнів інтерес до розмови; говорити і слухати залежно від ситуації; дослухатися до їхньої думки.

Оброблення результатів
За відповідь «а» поставте собі 1 бал
За відповідь «б» поставте собі 2 бали
За відповідь «в» поставте собі 3 бали

Характеристика професійної компетентності педагога:

17 – 26 балів

Ви часто буваєте незадоволені своєю професією, учнями, життям. Напевно, турботи і стреси зруйнували Вашу віру в людей і здатність радіти життю. Здебільшого Ви не розумієте оточення, а воно – Вас. Якщо думка інших не збігається з Вашою, це Вас дратує. Свою професію Ви переважно вважаєте обов’язком і тяжкою працею. Вам треба переглянути свої погляди на життя, на себе і власну професію.

27 – 40 балів

Ви прагнете бути в гармонії зі світом і собою. Але часто цьому перешкоджають обставини, люди не завжди готові йти Вам назустріч. Вам ще важко знайти своє місце в «команді», хоч Ви й отримуєте задоволення від колективної діяльності та спілкування. Ви прагнете стати»діалогічною особистістю», однак ще не знаєте, як це зробити. Спробуйте дослухатися до думок колег, учнів та друзів.

41 і більше балів

Вас можна вважати людиною, поруч із якою комфортно всім. Вас люблять учні, колеги, друзі. Вас прагнуть наслідувати, навчитися жити так, як Ви: змістовно, цікаво, безконфліктно, у злагоді зі світом і оточенням, постійно самовдосконалюючись.

 

< 1 [2] 3 >